På den här sidan kan du läsa mer om hur Juridiska Föreningen i Karlstad är organiserad. Vi presenterar styrelsen och dess arbete, de utskott som bidrar till föreningens verksamhet samt vår inspektor, som fungerar som en viktig länk mellan oss och Karlstads universitet.
____________________________________________________________________________________________________________________________
Juridiska Föreningen i Karlstad leds av en styrelse som har det övergripande ansvaret för föreningens verksamhet. Styrelsen består av 13 ledamöter med tydligt fördelade ansvarsområden. Ledamöterna väljs av medlemmarna vid det årliga valmötet, som hålls någon gång mellan den 1 mars och 30 april.
Nedan hittar du kontaktuppgifter till styrelsen. Om du är osäker på vilken post som bäst motsvarar ditt ärende, är du varmt välkommen att kontakta kommunikationsansvarig. Ditt ärende vidarebefordras då till rätt person.

Ordförande
Sebastian Trensén
Utbildningsansvarig
Tilda Björkhede
Arbetsmarknadsansvarig
Emma Hermansson
Evenemangsansvarig
My Ryrlén
Ledamot
Julia Iakovlev
Vice ordförande
Rasmus Runne
Vice utbildningsansvarig
Emilia Ebeling
Vice arbetsmarknadsansvarig
Ebba Utberg
Vice evenemangsansvarig
Nelly Teodorsson
Kassör
Armin Mortazavi
Idrottsansvarig
Arash Torkipour
Kommunikationsansvarig
Lisa Håkansson Gustafsson
En inspektor är en person med en betydande roll inom en förening, vars huvudsakliga uppgift är att övervaka och stödja föreningens verksamhet. Inspektorn fungerar som en länk mellan föreningen och dess akademiska institution, i detta fall ämnet juridik vid Karlstads universitet. Genom att förmedla kontakter och bidra till samverkan mellan föreningen och universitetet, spelar inspektorn en viktig roll för att stärka relationen mellan studenter och den akademiska världen.
För att kunna utses till inspektor krävs att personen är en kunnig, erfaren och allmänt aktad individ med juris doktorsexamen och att denne är verksam vid Karlstads universitet. Inspektorn väljs av föreningsstämman, på förslag av föreningens styrelse, och tjänstgör normalt under en period av tre år.
Vår inspektor är Nick Dimitrievski, universitetslektor i skatterätt.
För att säkerställa att föreningens verksamhet bedrivs på ett effektivt och strukturerat sätt, har styrelsen möjlighet att bilda olika utskott. Utskotten fungerar som mindre arbetsgrupper inom specifika områden och spelar en central roll i att genomföra föreningens arbete. Om det bedöms nödvändigt, kan styrelse utfärda specifika riktlinjer eller direktiv för hur utskottets arbete ska bedrivas, vilket säkerställer att alla arbetar mot samma mål.
Styrelsen ansvarar för att tillsätta de, för nuvarande sex, utskott som behövs. Varje utskott leds av minst en styrelseledamot som fungerar som sammankallande, vilket innebär att de koordinerar och kallar till möten samt ansvarar för att arbetet i utskottet bedrivs i enlighet med föreningens mål och riktlinjer. Utöver den sammankallande kan utskottet bestå av ytterligare ledamöter, som utses av styrelsen baserat på föreningens behov.
Genom att inrätta utskott kan föreningen dra nytta av medlemmarnas olika kompetenser och engagemang, vilket stärker verksamheten och bidrar till en mer dynamisk och inkluderande föreningsmiljö. Alla ordinarie medlemmar i föreningen har möjlighet att bli valda till ledamöter i utskottet, vilket ger dig som medlem en chans att engagerar dig aktivt i föreningens utveckling och bidra med dina kunskaper och idéer. Nedan återfinns information för samtliga utskott samt kontaktuppgifter ifall du som medlem skulle vilja söka.
Brinner du för frågor angående utbildning och juristprogrammets utformning så passar en plats i det här utskottet. Som medlem i utbildningsutskottet arbetar du för att alla studenter ska få en så bra utbildning som möjligt. Du är direktlänken mellan studenterna och ansvariga lärare på juridiska institutionen. Genom att förmedla synpunkter har du chansen att utveckla och påverka utbildningens utformning. Är du nyfiken och vill veta ännu mer om posten? Kontakta vårt utbildningsproffs genom att trycka på bilden.
Redan under din studietid är det både viktigt och roligt att knyta kontakter med näringslivet. Vill du utveckla ditt kontaktnät, gillar att ta kontakt med nya människor, brinner för att bygga relationer och tycker om utmaningar? Då är arbetsmarknadsutskottet något för dig!
Du kommer att vara med och planera inför bl. a mässor och andra evenemang som är knutna till näringslivet. Du kommer även vara en del av föreningens ansikte utåt mot arbetsgivare, fackförbund och myndigheter etc. Är du intresserad av att vara en del av detta team eller har ytterligare frågor? Tveka inte att skicka iväg ett mail till arbetsmarknadsansvarig i JFK genom att trycka på bilden.
Att vara med i evenemangsutskottet innebär att du är med och planerar sittningar och andra evenemang för oss i JFK. Studieåren ska vara några av de bästa i våra liv så självklart vill vi se till att de ägnas åt annat än enbart studier. En plats i utskottet är ett perfekt tillfälle att få mer kontakter på universitetet än enbart din egna klass; du får också möjlighet att umgås och planera event med studenter i andra föreningar.
Att ansvara för evenemang för en förening kräver mer ansvar och engagemang än vad man kanske tror, men det innebär också en hel del roligt. (Perfekt erfarenhet ifall man till våran vill ha en plats som sexmästare eller general). Vid frågor eller funderingar, skicka iväg ett mail till evenemangsansvarig genom att trycka på bilden.
Har du ett stort intresse av idrott, träning eller bara att röra på dig i största allmänhet? Då kan idrottsutskottet vara någonting för dig!
Att varva läsning i juridikens djungel med aktiviter av diverse idrottsliga slag är inget hemligt recept till framgång. I idrottsutskottet anordnar du samt driver olika aktiviter för föreningens medlemmar. Det kan vara allt mellan träningar i bollsporter till gemensamma träningspass i gymmet! Har du några ytterligare frågor är det bara att slänga iväg ett mail till idrottsansvarig genom att trycka på bilden.
Har du ett intresse för att vara med och öka engagemanget i JFK? Som delaktig i kommunikationsutskottet är du med och fotar evenemang, skapar innehåll till sociala medier, skriver inbjudningar och skapar merch. Är du intresserad av att vara ännu mer delaktig i utskottet kan du be om specialuppdrag som tilldelas vid behov!
Har du ytterligare funderingar? Ställ din fråga till kommunikationsansvarig när du ser henne eller skicka iväg ett mejl genom att trycka på bilden.
I ekonomiutskottet arbetar du direkt under kassören, som en ekonomiassistent. Huvudsakliga ansvarsområden är budgetering, bokföring, sammanställningar och uppföljningar av ekonomiska rapporter.
Vid frågor trycker du på bilden för att kontakta JFK:s kassör.
Copyright © Alla rättigheter förbehållna